Historien om min MB 170 S(-lö), så kallades den i folkmun.

    Det var väl på sin tid ingen racerbil, med den gammalmodiga sidventilmotorn på 52 Hk.

Historien börjar den 26 juni 1950, då Blomsterhandlare Hugo Natanael Furberg i Lycksele får sin nya bil, den kommer att vara i hans ägo fram till 29 okt. 1952, då Bagarmästare Olov Eklund i Jörn blir ny ägare. Den 13 oktober 1954 köps bilen av Alvar Lindmark, innehavare av Alimak Verken Ingenjörsfirma i Skellefteå. Han verkar inte ha bilen länge för redan den 21 december samma år övertar Hemmansägare Gustav Marklund bilen och är sedan ägare i nästan 4 år, närmare bestämt till den 8 aug. 1958, då han förmodligen byter in den mot kanske en nyare Mercedes, inte vet jag, men den finns från det datumet till den 15 september, registrerad på Kurt Fjällström Bilaffär AB i Skellefteå. Den 15 september 1958 har då Arb. Georg Nilsson från Räftkläppen i Boliden köpt bilen, och är lycklig , kanske inte alls förresten, ägare till bilen i 4 mån. Kanske var den dålig, eller kanske den blev för dyr, för den registrerades åter på ovanstående bilaffär, där den blev stående i 5 mån. , då Klas Gottfrid Karlsson i Granbergsliden, Petikträsk Norsjö kommun köper den. Den 11 september 1961 registreras den åter på en Bilfirma nämligen, Bil & Motor AB Lindmark & Lindblom i Skellefteå. Den 14 oktober 1961 avregistrerades den ur Västerbottens län, med reg nr. AC 9715, för att bli regad i Västernorrlands län, som jag tror , efterforskning ska ske, med reg nr. Y 19041, dessa papper har jag ännu inte men jag ska söka dom och senare lägga in dessa uppgifter om jag får tag i dom........på återhörande

Nya uppgifter, 1961-10-14 fanns den i Västernorrland, avreg. 1965-10-25, sista hemvist, Örnsköldsvik. Sen har den troligen stått i ladan i Burträsk, där den hämtades 1977

Pelle

Priset på Bilskatten för en MB 170S

1950-52    170:-    1953-54    240:-    1955-    250:-  1980  0:-  (skattebefriad vid 30 år)

Till startsidan